images/news-pics/900_nagykep.jpg
Posztok és feladatok
2016.07.14 - 13:51KODIAK

Ha kerestetek már csapattársakat az oldalamon vagy olvastatok elemzéseket meccsekről, akkor könnyen lehet hogy találkoztatok a következő kifejezésekkel: irányító, magányos farkas, entry fragger, AWP-s, támogató. Ezekről a pozíciókról fogok bővebben írni ebben a cikkben.

Fontos leszögezni, hogy ezek a posztok nem fixek, egy meccsen belül is lehet, hogy változhat, hogy ki lesz az irányító, ki az entry és ki a lurk, sőt minden az adott szituációtól függ, úgyhogy ezeket elég tágan kell értelmezni. Mindemellett jó pontosan látni, hogy melyik posztnak pontosan mi a feladata a csatatéren. Azt is érdemes megemlíteni, hogy ezeknek a posztoknak leginkább T oldalon van jelentőségük.

Irányító (In game leader / IGL)

Az irányító feladata, hogy a körök elején eldöntse, hogy vásárol e a csapat és bemondja hogy milyen taktikát fogtok csinálni. Mindemellett kör közben is változtathat ezen, az ellenfél reakciónak függvényében. Az irányítón van a legnagyobb nyomás, mivel egyszerre kell az ellenfél mozgásával tisztában lennie, a saját csapattársait koordinálnia és közben fregelnie is kell. Célszerű ha egy csapatban egyszerre csak egy ember van irányító szerepkörben, de legalább egy kört egy ember vezényel le, csak hogy ne legyen félreértés és zavar a csapatban. Mindemellett nem árt ha mindenki jártas kicsit a csapat irányításban, mert ez sokban megkönnyíti az irányító feladatát, ha olyan információkkal szolgáltok neki amiről tudjátok hogy segíti a döntéshozását.
Egy jó irányító türelmes, ha teheti kivárja, hogy elég információ legyen a birtokában a jó döntés meghozásához.
Egy jó irányító nem robotként tekint a társaira, megfogadja a tanácsaikat, hallgat a megérzéseikre és hagy nekik teret játszani.
Nem szabad megijedni az improvizálástól, sokszor nem lesz elég füst egy tökéletes A támadáshoz. Ilyenkor meg kell hozni a döntést, hogy mik a fontos smoke-ok amikkel be fogtok tudni támadni.
Szabadon kell értelmezni a szerepeket, néha a z irányítóból lesz a az entry fragger, főleg ha eldobta a gránátjait és másnak mind megvan.
Ne dörgöld a hibákat a társaid orra alá, a meccs alatt a kommunikáció legyen minél informatívabb jellegű, a meccs után aztán ki lehet elemezni a hibákat, de semmiképp nem tesz jót a csapatmorálnak, hogyha mindig leszúrsz mindenkit aki hibázik. Az irányítónak kell a csapategységet is tartania, ne hagyd, hogy a társaid veszekedjenek, vagy sértegessék egymást, mert ez kihat mindenkinek a teljesítményére.



Entry Fragger / Entry

Talán itt van a legnagyobb zavar a fejeken, hogy mi az entry fregger feladata és hogy ezt hogyan kell jól csinálni. Az entry fragger pozícióba szinte mindenki kerülhet egy meccs alatt. Az entry feladata, hogy elsőként menjen be egy lerakóra és ha lehet akkor lelője a védőket, ha ez nem sikerül akkor legalább felderítse és sebezhetővé tegye a védők pozícióját és területet nyerjen a csapatnak, a támogató játékosok feladata, hogy az entry elvesztése után visszalőjék a már felfedezett védőket. Nem a legkellemesebb elsőként bemenni a lerakóra, úgy, hogy nem tudod, hogy hol az ellenfél, de néha be kell vállalnod neked is a csapatért.
Fontos, hogy az entry nem óvatoskodva megy, ha vannak támogatók mögötte, mert akkor csak akadályozza a visszalövést, hanem mélyen bemegy, hogy az ellenségnek le kelljen követnie a célkeresztjével ezzel időt adva a társainak, hogy visszalőjék azt. A lényeg a bátorság, és hogy teret szerezz a csapatodnak az életed árán is.
Ha egyedül mész entryzni mondjuk mirage-on középre, akkor könnyen lehet, hogy később te leszel a lurker aki csak az átmozgókat kapja oldalba, ne ragaszkodj tovább az entry szerephez.
Az entry freggernek ügyesen kell előre lőnie az alap pozíciókra (prefire) ehhez itt egy jó gyakorló pálya: http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=694731018
Mindemellett fontos megjegyezni amit fentebb már írtam, hogy ha elsőre nem lövi le az entry a védőt, nem szabad itt leállnia lövöldözni, hanem területet kell nyernie a csapatának. Ha sokat harcol egy ellenféllel az a csapatot hátráltatja.

Magányos farkas (Lurker / Lurk)

A lurker feladata leginkább az ellenfél oldalba, hátba támadása, vagy feltartása, de mindenképp a figyelmének megosztása. Minden az időzítésen múlik, tudni kell, hogy mikor szabad harcolni, mikor nem szabad mutatkozni, stb. Ha túl korán lépsz akcióba, lehet hogy nem tudod eléggé megzavarni az ellenfelet, ha túlkésőn akkor lehet hogy a társaidat már körbezárták. Legtöbb esetben a lurker feladat azzal kezdődik, hogy letartja az egyik lerakó kijáratát, hátha valamelyik CT túl agresszíven próbál infót gyűjteni és azt le tudja lőni. Ha ez nem történik meg akkor vagy az átmozgókat próbálja hátráltatni, vagy lelőni, vagy halkan bekerüli az ellenfelet.
Fontos, hogy a lurker minél több HP-val rendelkezzen, kevés HP-val nem érdemes leállni megzavarni az ellenfelet, de 100 HP-val sokszor jót tesz ha elvonja egy két védő figyelmét, terel, míg a másik lerakóra betámad a csapat.



Támogató (support)

A támogató játékos vagy játékosok adják a derekát a csapatnak, ezen a poszton mindenkinek jónak kell lennie. A támogató az aki füstöket dob, popflashel a társainak, ő az aki a második hullámban az entry után érkezik és megbosszulja a halálát ha ő elesne. Fontos, hogy a visszalövéseket stabilan hozza a támogató, mert különben feleslegesen halt meg az entry.

AWP-s (AWPer /sniper)

A legtöbb csapat egy fő AWP-sel és egy másodlagos AWP-sel operál. Van pár pálya ahol nagyon jól működnek a két AWP-s felállások, de kettőnél több AWP csak nagyon nagyon extrém esetben működhet. Az AWPs feladata, hogy fregeket szerezzen, sokszor a kör elején, még az épp felálló CT védelem ellen.
Az AWP egy nagy beruházás, és mivel a te pénzed a csapat pénze, ezért jól fontoljátok meg, hogy ki mikor vesz AWP-t. Egy két rossz vásárláson körök mehetnek el.
Arra mindenképp figyelni kell az AWP-snek, hogy ne legyen kiszámítható, ne mindig ugyanott próbáljon ellenfelet lőni, mert kiszámítható lesz hamar.
Mindig az járjon a fejedben, hogy melyik a legkedvezőbb szög neked, mi az ahol te látod meg előbb az ellenfeledet, még akkor is ha ez azt jelenti, hogy nem is szabad kinézned, hanem várnod kell az ellenfélre. Egy jó AWP-s tudja mikor kell előre mennie és mikor kell a háttérben maradnia, gyakorolj sokat, hogy te is tudd.