Nincs ember a földön aki játszott csével és ne ismerné a de_dust2-t. A pálya mostanra a legismertebb és talán legnépszerűbb tagja a népes csés pályáknak. Furcsa belegondolni is, hogy volt két olyan év a csé kezdetein amikor még nem volt dust2 és mindenki a sima de_dust-on csapatta. Az 1999-ben megjelent counter-strike akkor legkedveltebb pályája a faék egyszerűségű de_dust volt. Mindenki azon játszott, mindenki azt ismerte. Dave Johnston aki a pályát megalkotta el se tudta képzelni, hogy hogyan lehetne ennél sikeresebb pályával előrukkolni, pedig az ő nevéhez fűződik a de_cbble is, ami szintén a mai napig játszott pálya.
Amikor Dave nekikezdett de_dust3 munkanéven az új pályájának, még nem is sejtette, hogy minden fps pályák ősatyjának alkotásába fogott. Saját bevallása szerint nem látott esélyt arra, hogy valaha olyan népszerű pályát készítsen mint a de_dust. Minden esetre azon az úton indult el ami az első pályánál bevált. Ugyanaz a téma és textúrák, ugyan az az egyszerűség és hasonló vonalvezetés. Nem csoda, hogy az eredeti de_dust és a de_dust2 tartalmaz szinte teljesen ugyanolyan részeket.
Itt van pár kép, hogy milyen volt a dust2 még kisgyerek korában, az alfa fázisban:
El se hinnéd, de az az ajtó régen az egyik lerakót rejtette:
Azt meg végképp nehéz elképzelni, hogy az eredeti elképzelésben nem csak a lerakók, de a spawn helyek is máshol voltak, valahogy így:
A végső verzióban ami 2001 márciusában látta meg a napvilágot az A lerakó és a CT illetve T kezdő is átkerült máshova szerencsére. Dave minden várakozását felülmúlta a pálya sikere, szinte azonnal átvette a vezető szerepet a sima dust előtt. Ez érthető is, hiszen a kialakítása sokkal több lehetőséget ad mindenféle taktikák kidolgozására, mindemellett mégis nagyon egyszerű és elsőre felfogható, hogy melyik út hova visz a pályán. Minden szempontból ideálisra sikerült. Ezt persze az is bizonyítja, hogy az újabb verziókba átültetett változatok is megállták a helyüket és csupán apróbb változtatásokon estek át.
Ezeken a képeken is jól látszik a vizuális tuning amin átesett a pálya az évek alatt. Egy egyszerű poros folyosóhalmazból egy viharvert keleti hangulatú falu lett.
Nehéz eldönteni, hogy a dust2 a legtökéletesebb pálya amit a csé játékmenetéhez kitaláltak, vagy a csé játékmenete alakult úgy hogy tökéletes összhangban legyen a dust2vel. (régen nem mindenhol az MR15-os formátumot használták) Akárhogy is volt, a dust2 népszerűsége megkérdőjelezhetetlen. Mi sem jobb bizonyíték erre mint a rengeteg fan art ami a pályához kapcsolódik. Van aki megcsinálta paintball pályának, van aki papír modellt készített belőle, van aki magára tetováltatta és még több ezreket ihletett meg.
Itt van 3kliksphilip videója is a dust2-ről ami sok érdekességet tartalmaz.
2017 február 3-án a dust2-t visszavonta a Valve az aktív mapok közül, a helyét a felújított inferno vette át. 2017 október 11-én hajnalban a Valve kitette a beta szerverre a vadi új dust2-t. Ezek az első benyomásaim róla.
Nincs ember a földön aki játszott csével és ne ismerné a de_dust2-t. A pálya mostanra a legismertebb és talán legnépszerűbb tagja a népes csés pályáknak. Furcsa belegondolni is, hogy volt két olyan év a csé kezdetein amikor még nem volt dust2 és mindenki a sima de_dust-on csapatta. Az 1999-ben megjelent counter-strike akkor legkedveltebb pályája a faék egyszerűségű de_dust volt. Mindenki azon játszott, mindenki azt ismerte. Dave Johnston aki a pályát megalkotta el se tudta képzelni, hogy hogyan lehetne ennél sikeresebb pályával előrukkolni, pedig az ő nevéhez fűződik a de_cbble is, ami szintén a mai napig játszott pálya.
Amikor Dave nekikezdett de_dust3 munkanéven az új pályájának, még nem is sejtette, hogy minden fps pályák ősatyjának alkotásába fogott. Saját bevallása szerint nem látott esélyt arra, hogy valaha olyan népszerű pályát készítsen mint a de_dust. Minden esetre azon az úton indult el ami az első pályánál bevált. Ugyanaz a téma és textúrák, ugyan az az egyszerűség és hasonló vonalvezetés. Nem csoda, hogy az eredeti de_dust és a de_dust2 tartalmaz szinte teljesen ugyanolyan részeket.
Itt van pár kép, hogy milyen volt a dust2 még kisgyerek korában, az alfa fázisban:
El se hinnéd, de az az ajtó régen az egyik lerakót rejtette:
Azt meg végképp nehéz elképzelni, hogy az eredeti elképzelésben nem csak a lerakók, de a spawn helyek is máshol voltak, valahogy így:
A végső verzióban ami 2001 márciusában látta meg a napvilágot az A lerakó és a CT illetve T kezdő is átkerült máshova szerencsére. Dave minden várakozását felülmúlta a pálya sikere, szinte azonnal átvette a vezető szerepet a sima dust előtt. Ez érthető is, hiszen a kialakítása sokkal több lehetőséget ad mindenféle taktikák kidolgozására, mindemellett mégis nagyon egyszerű és elsőre felfogható, hogy melyik út hova visz a pályán. Minden szempontból ideálisra sikerült. Ezt persze az is bizonyítja, hogy az újabb verziókba átültetett változatok is megállták a helyüket és csupán apróbb változtatásokon estek át.
Ezeken a képeken is jól látszik a vizuális tuning amin átesett a pálya az évek alatt. Egy egyszerű poros folyosóhalmazból egy viharvert keleti hangulatú falu lett.
Két érdekes grafiti van a pályán amik később kerültek be. Az egyik az AWP-s kép T kezdőn ennek a története itt olvasható: http://kodiakcsgo.com/news_comments/newsID-400/j_graffiti_dust2-n/
A másik pedig a Goose felirat az A lerakón ami az 1.6-os verzióban volt jelen és a játék egyik megalkotója Minh "Gooseman" Le nevére utal.
Nehéz eldönteni, hogy a dust2 a legtökéletesebb pálya amit a csé játékmenetéhez kitaláltak, vagy a csé játékmenete alakult úgy hogy tökéletes összhangban legyen a dust2vel. (régen nem mindenhol az MR15-os formátumot használták) Akárhogy is volt, a dust2 népszerűsége megkérdőjelezhetetlen. Mi sem jobb bizonyíték erre mint a rengeteg fan art ami a pályához kapcsolódik. Van aki megcsinálta paintball pályának, van aki papír modellt készített belőle, van aki magára tetováltatta és még több ezreket ihletett meg.
Itt van 3kliksphilip videója is a dust2-ről ami sok érdekességet tartalmaz.
Variációk
Rengetegféleképpen feldolgozták a pályát ebben a cikkben bemutatok 6 érdekes átiratot az átlátszó falún át a tükrözöttön keresztül a minecraftosított verzióig.
http://kodiakcsgo.com/news_comments/newsID-864/variaciok_dust2-re/
A felújítás
2017 február 3-án a dust2-t visszavonta a Valve az aktív mapok közül, a helyét a felújított inferno vette át.
2017 október 11-én hajnalban a Valve kitette a beta szerverre a vadi új dust2-t. Ezek az első benyomásaim róla.