images/news-pics/205_1431002347.jpg
Hogy működik a bullet penetration?
2015.05.06 - 12:35KODIAK

A cikk eredetileg a Valve útmutatója, amit Nuber Máté fordított.

Az alapok


A jelenséget, amikor a töltény áthalad valamilyen felületen CS:GO-ban bullet penetrationnak, vagy wallbangnek (falon átlövésnek) hívjuk. A kilőtt töltény miután elérte egy tárgy felületét, áthalad azon és folytatja útját.

Nem minden fegyver rendelkezik elég erővel ehhez és nem mindegyik felület átlőhető. Amennyiben a bullet penetration megtörténik, a töltény veszt erejéből és kevesebb sebzést okoz.

Több tényezőtől is függ az, hogy a lövedék mennyit veszít a sebzéséből illetve, hogy milyen vastag falon tud áthatolni. Függ a falban megtett út hosszától, a fegyver áthatolási erejétől, és az átlőtt tárgy vagy fal anyagától. Minél vastagabb tárgyat kell átvinni, minél hosszabb távot tesz meg a töltény a tárgyban, annál többet veszt erejéből és annál kevesebbet fog sebezni, ha eltalál valakit. Ha a bullet penetration közben a töltény elveszti minden mozgási energiáját, megáll és nem üti át a tárgyat.

Áthatolási erő

Minden fegyvernek van egy áthatolási ereje (penetration power). Ez egy 0-300-ig terjedő érték. A 0-s értékkel rendelkező fegyver által kilőtt töltény nem visz át semmilyen felületet, míg a 300-s erejű fegyver képes keményebb anyagokat és vastagabb felületeket is átvinni. Egy töltény maximum 4 felületet üthet át útja alatt. A fegyver áthatolási ereje megtekinthető a játék vásárlási menüjében.



Felületek és anyagok

A tárgyak felületén, illetve anyagán múlik, hogy mennyire üthető át. Az alábbi táblázatban leolvasható, hogy milyen anyagot mennyire lehet átlőni.

Üveg – nagyon könnyű
Karton – nagyon könnyű
Fémrács – könnyű
Fa – könnyű
Gipszkarton – közepesen nehéz
Csempe/cserép – közepesen nehéz
Fém – nehéz
Beton – nehéz
Tégla – nehéz
Tömör fém – nagyon nehéz

Az anyagok pontos paraméterei a csgo\scripts\surfaceproperties_cs.txt fájlban találhatóak meg. A keresett érték a "penetrationmodifier".

Példák

Fontos, hogy a bullet penetration minden esetben függ az adott fegyver áthatolási erejétől, a tárgy felületétől és anyagától, valamint a távtól, amit a tárgyban meg kell tennie, mielőtt eléri a tárgy átellenes oldalát. Ha a tárgy több anyagból készült és a töltény útja több anyagon visz keresztül, a sebzés a két anyag átlagolt ellenállásától függően csökken.

Alábbiakban láthattok egy példát arról, hogy hogyan kombinálja ezt a három aspektust a játék motorja annak érdekében, hogy eldöntse, hogy átüti-e a töltény a tárgyat.



A bal oldali ábrán egy 200-as felület átütési erejű fegyverrel tüzeltünk, míg a jobb oldali fegyver átütési ereje 100. Mindkét töltény alap esetben 50 sebzést okozott volna.

A töltény becsapódáskor veszt először mozgási energiájából és sebzéséből (alacsonyabb áthatolási erő több sebzéscsökkenést jelent értelemszerűen), majd folyamatosan veszt erejéből, amíg a tárgyban mozog.
A bullet penetration a játékos privát szerveren (vagy offline módban, botok ellen), az sv_showimpacts_penetration 1 paranccsal tudja tesztelni.



Amikor a kilőtt töltény sikeresen átviszi a tárgyat, a játék kiírja az átütött tárgy anyagát, a töltény – a tárgyban töltött – útját és az ez általi sebzéscsökkenést.
Az eredmények képernyőn töltött idejét a sv_showimpacts_time paranccsal lehet beállítani.

Gyakran ismételt kérdések

Minden fegyver képes átlőni tárgyakon?
Minden 0-nál magasabb felület átütési erővel (penetration power) rendelkező fegyver képes rá. Még az alacsony értékkel rendelkező fegyverek által kilőtt töltények is képesek kis távokat megtenni tárgyakban (pl. Dobozok széle)

Miért tudok átlőni egy dobozt egy bizonyos szögből, de egy másik szögből nem?
Bizonyos szögekből a tölténynek nagyobb távot kell megtennie, hogy elérje a tárgy átellenes oldalát , minél hosszabb távot tesz meg a tárgyban, annál több mozgási energiát veszt.

Két felület azonosnak tűnik, az egyiket át tudom lőni, de a másikat nem. Miért lehet ez?
Egyes anyagok hasonlóan néznek ki, de más anyagúak, remek példa erre a gipszkarton és a beton. Az eltalált tárgyak anyaga megtudható a sv_showimpacts_penetration 1 parancs segítségével.