images/news-pics/256_1433114708.jpg
Gazdálkodj okosan! Avagy pénzkezelés CS:GO-ban.
2015.06.17 - 00:30KODIAK

Valószínűleg nem ez lesz a legizgalmasabb írásom, de mindenképp az egyik legfontosabb. A pénzkezelés a játék egyik kulcsa, ez adja meg a CS-nek azt a különleges mélységét és azt a plusz stratégiai oldalát ami kiemeli a többi játék közül. Aki okosan gazdálkodik az nagyon hasznos része lehet a csapatnak, aki viszont felelőtlenül bánik a pénzzel az könnyen a csapat vesztét is okozhatja. Az ember azt gondolná, hogyha játszott 1.6-tal vagy Source-szal akkor már tudja is, hogy miről van szó. Pedig nem teljesen. A CS:GO nagyon komolyan veszi az esély kiegyenlítést és minden eszközt megragad, hogy motiválja a játékosokat az egész fegyverarzenál használatára. Ezért a vásárlási stratégiák kicsit másképp működnek mint a régebbi verziókban.

A két legfontosabb alapszabály

A versenyszerű játék első és legfontosabb alapszabálya, hogy a pénzed, NEM a te pénzed, hanem a csapatod pénze. Az, hogy mire költöd a pénzed, vagy néha még inkább, hogy mire nem költöd, az attól függ, hogy a csapatodnak mire van szüksége. Amíg ezt nem sikerül szem előtt tartanod, nincs igazán keresnivalód semmilyen csapatban, se a CS:GO Versengő módban.

A második szabály, hogy a csapatnak egy egységként kell funkcionálnia, ha vesznek akkor együtt vesznek, ha spórolnak akkor együtt spórolnak. Tehát csak akkor vegyetek fegyvert és páncélt, ha az egész csapatnak van rá pénze*. Ez azért fontos, mert a csapatod akkor a leghatékonyabb, ha mindenki tudott vásárolni sisakot és kevlárt, valamint fegyvert (ezt hívják full buy-nak). Ha ez nem jön ki a csapat pénzéből akkor inkább ne vegyen senki semmit (ezt hívják spórkörnek vagy econak). A kör elején ne is vásárolj addig amíg biztos nem vagy benne, hogy mindenkinek lesz fegyvere és páncélja. Arról nem is beszélve, hogy az, hogy van pénzed AWP-re nem jelenti azt, hogy azonnal meg is kell venned, ne szórd a pénzt feleslegesen.

Röviden: előbb gondolkozz, várj, nézd meg a csapatodnak mire van szüksége, és az után döntsd el, hogy mit veszel, ha kell dobj a csapattársadnak, vagy spórolj velük.

*az első pár kör ilyen szempontból kivétel, de ezt le is írom, hogy milyen szabályok vonatkoznak oda

Alapok

A játékot mindenki 800 dollárral kezdi. Minden megölt ellenfélért pénzt kapsz, ezen kívül pénz jár a megnyert körért, de valamennyit még az elvesztett körért is kapsz. Nem mindegy, hogy mivel lövöd le az ellenfeled és nem mindegy, hogy hogyan nyeritek meg a kört, minden verzióért más pénzmennyiséget kapsz. Ez a folyamatos pénzmozgás adja meg a CS dinamikáját. Ha ki tudod találni, hogy az ellenfél épp mennyi pénzből gazdálkodik akkor könnyen következtethetsz a stratégiáikra is. Itt egy táblázat ami pontosan megmondja miért mennyi pénz jár.



Ami elsőre szemet szúrhat ebből a táblázatból az az, hogy jutalmak szempontjából nem mindegy, hogy hány kört vesztett a csapatod. Még az is előfordulhat, hogy a vesztes csapat több pénzt kap kör végén mint a nyertesek. Be van tehát építve egyfajta esélykiegyenlítő mechanizmus a CS gazdaságába, de erről majd később. Fontos látni azt is, hogy más és más fegyverek más és más jutalmat adnak a lelőtt ellenfelekért, ez mondjuk csak a játék elején lesz fontos az első 4 körben, de erről is esik szó később.

A CS:GO játékosok nagyon sok segítséget kapnak, hogy helyes döntéseket hozhassanak gazdasági kérdésekben. Míg sourceban, vagy 1.6-ban mindenkinek be kellett írnia kör elején teamsayben, hogy mennyi pénze van, és az irányító döntötte el, hogy a csapat abban a körben venni fog-e vagy sem, CS:GO-ban a scoreboardon illetve a kör elején a játékosok feje felett is láthatjuk, hogy kinek milyen az anyagi helyzete, illetve milyen fegyvere van.



Nem ez az egyetlen könnyítés. Nemrégiben vezette be a Valve, hogy a scoreboard azt is jelzi, hogy ki melyik kört nyerte és hogyan, valamint, hogy hány ember maradt életben abban a körben az oldalakon.



Ezekkel az eszközökkel már irányítóra sincs szükség, hogy el lehessen dönteni, van-e értelme vásárolni, mert van mindenkinek pénze, vagy inkább ecozzon a csapat. Használjátok ezeket az eszközöket és tartsátok fejben a két legfontosabb alapszabályt: A te pénzed a csapat pénze és vásároljatok egységesen.

Vásárlási stratégiák az első körökben

Az első három, négy kör alakulása elég speciális a játék többi részéhez képest és általában elég kiszámítható is, ezért ebben a fejezetben megnézzük, hogy milyen vásárlási forgatókönyveket érdemes használni ezekben a körökben.







1. Pisztolykör

Sokszor hallhattátok, hogy az első kör, vagy pisztolykör a legfontosabb kör a játékban és ez így is van. Az első körön jó eséllyel ez első 3 kör sorsa múlik. Ez azért van mert aki megnyeri az első kört gazdasági fölénybe kerül és sokkal előbb tud vásárolni rendes fegyvereket, mint az a csapat aki elbukja.

T oldalon talán a legcélszerűbb kevlárt venni a glockunk mellé. Néha, ha valami komolyabb első körös taktikánk van egy, vagy két játékos vehet füstöt vagy egyéb gránátokat, de egy páncélos glock rusht elég nehéz megállítani. Amióta a Tec-9 ilyen erős lett, érdemes lehet venni egyet a társunknak aki vett már páncélt, így még egy füstgránátra is telik.



CT oldalon arra kell figyelni, hogy egy defuse mindenképp legyen a csapatban, ha netán letenné az ellenfél a bombát akkor azzal gyorsabban tudjuk hatástalanítani. Ezen felül a HE gránát szokott jó választás lenni, mert ha a Terroristák ész nélkül rusholnak akkor könnyen alájuk lehet vágni. Mindemellett aki olyan pozícióban van, hogy állnia kell a terroristák rohamát és nem tud elbújni valami biztonságos helyre annak jól jöhet a kevlár, hiszen amint a glockok eltalálnak kevlár nélkül az aimpunch hatása miatt lehetetlen lesz célozni.



2. A második kör

Alapvetően háromféleképp végződhet az első kör. A terroristák nyernek, a CT-k nyernek, vagy a CT-k nyernek, de a terroristáknak sikerült letenni a bombát. Mindhárom esetben más ás más vásárlási stratégia lép életbe. Fontos azt is megemlíteni, hogy az első kör után a második legalább olyan fontos, igaz nyert első kör után már kicsit könnyebb dolgunk van de ha bukunk eco ellen ugyanoda lyukadunk ki mintha az első kört vesztettük volna el, tehát félvállról semmiképp nem szabad venni.

2.a Terrorista győzelem az első körben

T oldalon ilyenkor kb 3400 dollárból, vagy kicsit többől gazdálkodhatunk. 1000 dollárért páncélt és 2000 dollárért Galil-AR-t vagy 1700-ért egy MP7-et. Egy játékosnál az ötből maradhat a Tec-9, vagy valaki de maximum egy ember vehet AK-47-et is. Az MP7-et azért javaslom, mert hatékony középtávra és közelre is, lehet vele futásból lőni ami jól jöhet ha pisztolyos ellenfelek ellen kell harcolni, illetve 300 helyett 600 dollár jutalmat adnak egy egy killért. A Galil szintén jó választás lehet bár nem annyira lehet vele mozogni mint az SMGkkel. Sok AK-t egyelőre azért nem érdemes venni ha van rá pénz akkor sem, mert ha véletlen elveszi az ellenfél akkor ellenünk fordíthatja vagy akár elmentheti következő körre.



CT oldalon kb 1500 dollárból plusz egy kis apróból gazdálkodhatunk és az eddigi játékokkal (source, 1.6) ellentétben meg kell venni a páncélt sisakkal és egy jó kis Fivesevent/CZ-75-öt vagy P250-t mellé, azaz nyugodtan lehet 0 dollárig vásárolni és megpróbálni megnyerni valahogy a kört. Erre pedig a fent említett pisztolyokkal van is esély mivel mindegyik hatékony sisakos ellenfelek ellen is. Egyre többen veszne scoutot is ebben a körben, hiszen CT oldalon jól ki lehet használni, hogy ugrásból is pontos.



2.b CT győzelem az első körben

T oldalon az egyetlen valid alternatíva a Tec-9/CZ-75 és sisak plusz kevlár kombó. Meglepően hatékonyan lehet támadni és az 1500 dollárból ami maradt az első kör elvesztése utánez is kijön.

CT oldalon mivel kb 3400 dollárból gazdálkodhatunk, azonnal sisakos kevlárt érdemes venni, a maradék pénzt pedig Famasra, vagy MP7-re, talán UMP-45-re kell költeni. Ismét nem javasolnám a drágább M4-ek megvásárlását még, max egy játékosnál, ugyanazon indokból amiért a T oldalon az AK-t nem javasoltam.



2.c CT győzelem, de lerakott bomba az első körben

T oldalon változik a vásárlási stratégia, hiszen a lerakott bombával kb 2300 dollárunk van. Ez nem elég egy full buyra, de még csak egy force-ra se. A legokosabb amit tehetünk az az, hogy egy egy P250-el vagy csak sima glockkal, páncél nélkül megpróbálunk még egy bombalerakást összehozni.



Megjegyzés: Próbáltam ehhez is videót csinálni, de a TOP csapatok úgy néz ki viszonylag ritkán használják ezt a stratégiát, inkább úgy kalkulálnak,  hogy ugyanolyan froce buy-al megpróbálják megnyerni a második kört,  mintha mi sem történt volna. Versengőben sokszor találkozni a harmadik  körös buy-al lerakott bomba után. Source-ban is ez egy bevett szokás volt, hogy lerakott első körös bomba után full eco és harmadik körben buy.

CT oldalon annyiban módosulhat a vásárlásunk, hogy ha tudjuk, hogy egy tapasztaltabb ellenfél ellen játszunk aki második körös full ecot fog tolni, akkor előkerülhetnek a shotgunok és kivételesen a PP-Bizon is jöhet, hiszen ezek a fegyverek páncél nélküli ellenfelek ellen is halálosak, a shotik pedig rengeteg pénzt is hoznak killenként, így megalapozhatjuk az anyagi hátterünket a következő körökre.

3. A harmadik kör

Most nézzük azokat az eseteket amikor minden a terv szerint halad azaz mindig a jobban felszerelt esélyesebb csapat nyeri a kört.

3.a T győzelem esetén (első és második körben is)

T oldalon ki kell egészíteni az elhullott emberek fegyvereit. Ebben a körben már nem érdemes új MP7-eket venni, mert a következő körben azoknak már kevés hasznát vesszük, leginkább az életben maradt játékosok dobják el az SMG-ket az elhullottaknak, és vegyenek maguknak AK-kat. Ebben a körben akár meg lehet kockáztatni, hogy valaki csak TEC-9-el megy, hiszen az ellenfél full eco kört kell hogy csináljon ami azt jelenti, hogy se páncéljuk se fegyverük nem lesz. Arra azért érdemes odafigyelni, hogy tudtak e fegyvert menteni, mert akkor jobban oda kell figyelni, hogy melyik lerakóra bújtatták az elmentett fegyvert.

CT oldalon nincs mit tenni, full eco következik, leginkább nem szabad semmit se venni, vagy ha igen akkor csak annyit, hogy 1800 dollár minimum maradjon a zsebedben.



3.b CT győzelem esetén (első és második körben is)

T oldalon jöhet a kellemetlen full eco 1900-ból ugyan lehetne megint venni TEC-9 és kevlárt sisakkal, de akkor belekerül a csapat egy olyan ördögi körbe ahol sose lesz elég pénz egy full buyra. Le kell nyelni a békát és páncél nélkül glockokkal (max P250-el) kell megpróbálni amit meg lehet.

CT oldalon agyaggalamb lövészet jön. Szegény csóró terroristák páncél nélkül próbálnak meg bombát rakni, de ha mindenkinél van egy automata fegyver akkor erre kevés esélyük lesz. Minden esetre itt sem érdemes már SMG-kre vagy shotikra költeni, hiszen a következő körben AK-k ellen az nem sokat fog érni.

3.c CT győzelem esetén de első körös bomba rakás mellett

T oldalon eljött az idő, hogy meglepjétek őket.. Kb 4200 dollárból gazdálkodhattok és lehet venni sisakot és AK-kat. Ha sok CT-t megöltetek a full ecoban akkor most a CT oldal valószínűleg gyengébb felszereléssel vág bele a körbe mint ti. Igazából azzal, hogy első körben sikerült bombát rakni azzal kettő bukott kör után a harmadikban nagyjából kiegyenlített esélyekkel indultok. Míg a másik variációban, bomba rakás nélkül csak a negyedik körre jönne el ez az állapot.

CT oldalon meg kell venni mindent, mert a T-k most full buy-on lesznek, azaz AK-47-esekkel és fejpáncéllal jönnek ellenetek. Bukott első kör utáni győzelem Ha sikerül a bukott első kör utáni eco-t nyerni páncéllal és pisztolyokkal, akkor szinte visszahoztátok azt a hátrányt amit az első kör bukása jelentett. Innentől az ellenfél van olyan szituációban, hogy lenullázta magát anyagilag és szinte onnan kell elkezdeniük építkezni, mintha első kört buktak volna.

Bukott második kör esetén

Ha nyert első kör után nem sikerül a viszonylag könnyű második kört megnyernünk, az majdnem olyan mintha az első kört buktuk volna el. Ilyenkor a harmadik körben azokat a már felsorot vásárlásokat javaslom amit bukott első kör után a második körben. Itt egy videó ami bemutat egy ilyen példát:







Vásárlási stratégiák a játék közepétől

A játékmenet innentől kicsit más képet kezd ölteni, a negyedik, ötödik körtől ugyanis mindkét csapatnak (jó esetben) stabil gazdasága van, ráadásul elkezd működésbe lépni a CS-be beépített esélykiegyenlítés amiről az elején már említést tettem, tehát minél több kört veszít az egyik csapat annál több pénzt fog kapni. Innentől már nem  olyan kiszámítható a játék és a nyert köröktől függően vagy spórkörök (eco) vagy fegyveres (full buy) körök váltják egymást. Néha előfordulhat, hogy becsúszik egy egy dupla eco vagy nagy ritkán egy force buy. Ezekről fog szólni a fejezet,  illetve megnézünk pár hasznos trükköt, amivel a csapat gazdaságát lehet segíteni.

Full buy vagy fegyveres kör

Minden a páncéllal kezdődik, amint azt egy régebbi cikkemben leírtam, a kevlár a legfontosabb felszerelésed. Páncél mellé kell sisak is (T oldalon mindenképp). Valamint egy puska, vagy M4 vagy AK, netán AWP, vagy valamelyik autosniper. Ha lehet akkor úgy gazdálkodjatok, hogy még gránátokra is teljen mindenkinek. Fegyveres körben nincs igazán helye SMG-knek, shotgunoknak.* Nagyon fontos, hogy minden esetben, tehát itt is a csapat összes pénzéből kell gazdálkodni, tehát nem baj ha valaki nem tud fegyvert venni, ha páncélra van pénze és egy társa tud neki dobni és még magának is venni akkor is meg lehet csinálni a fegyveres kört. Ha nem tudjátok megoldani a full buyt akkor a legbiztosabb, ha spóroltok. A fegyveres körök fegyver összeállítása oldalanként és  maponként különböző lehet, vannak pályák ahol jó ha van két AWP-tek de van olyan is, hogy nincs szükség egyre sem.



* Persze ha már profi a csapatotok és az ellenféltől eco-ra számítotok akkor lehet néha egy egy kósza shotit vagy smgt venni, de ezek már nem az alap stratégia részei.

Full eco vagy spórkör (eská)

A full eco lényege, hogy ebben a körben meglévő pénzetek és a következő kör elején szerzett pénzetek összesen elég legyen arra, hogy egy full buyt csináljon a csapat. Egy sporkör kinézhet úgy is hogy senki nem vesz semmit, de ha kijön a pénzből akkor egy egy gránát vagy egy jobb pisztoly is beleférhet. A lényeg hogy meglegyen a full buy a következőben.



Force buy (ráveszünk)

Kezdő csapatoknak nem javasolnám ezt a stratégiát a meccs folyamán csak a legutolsó körben amikor már nem éri meg megtartani a pénzt további körökre. Néhány profi csapat akkor is használja ezt a vásárlási taktikát, ha úgy érzik, az ellenfelüknek sincs sok pénze, vagy csak nagyobb hasznot látnak egy meglepő húzásban amivel akár nyerték buktákba kényszeríthetik az ellenfelet. A force buy olyan egyveleg amikor lehetőleg mindenkinek van páncélja, ha sisakja nem is mindig, mellé pedig valamilyen kisebb puska, vagy Famas, vagy Galil-AR, netán egy egy játékosnál egy komolyabb pisztoly, Fiveseven vagy Tec-9.



Amikor nem sikerül odafigyelni

Néha megeshet, hogy egy csapattársatok megveszi a fegyvert annak ellenére, hogy nektek nincs pénzetek, vagy csak inkább spóroltatok volna, mert nem akartatok egy foce buy-ba belemenni. Ilyenkor gyorsan kell döntést hozni. Ha van elég pénz hogy egy szedett vedett force-buyt összehozzatok, akkor vegyetek páncélt és fegyvereket és próbáljatok meg nyerni. Ez persze nem a legjobb dolog, de még mindig jobb mint elbukni azt a fegyvert és következő körben is úgy állni fel, hogy egy embernek nincs rendes fegyverzete. Ha nincs esély még force buyra sem, tehát egy az egy puskátok lenne úgy is és max pisztolyokat tudnátok venni, akkor inkább próbáljátok arra felépíteni védekezést, hogy az adott játékos túlélje a kört. Sajnos ha mindez T oldalon következik be ott a kimentés nem igazán opció, hiszen a társatok nem fog semmilyen pénzt kapni, ha pedig lelőnék időn túl akkor igazán nagy bajban vagytok.

A nyerték, bukták

A játék esélykiegyenlítő rendszere nagyon jól jöhet olyankor amikor az ellenfél már 7:0-ra vezet, és ti már vesztesként több pénzt kaptok mint ők nyertesként. A probléma ott van, hogy ha nyertek egy kört ez a segélyforrás elapad, így 7:1 után egy elég kritikus körötök jön amit ha elveszítetek akkor úgynevezett nyerték bukták szituációba kerültök. 8:1 után már nem járnak azok a kedvezmények, mivel ez az első vesztett körötök, így csak 1400 dollárból gazdálkodhattok, ami nagy valószínűséggel egy dupla eco-t jelent. Ezt a hatást nem lehet kivédeni, csupán nagyon oda kell figyelni, hogy ha végre sikerül kört nyernetek akkor tartsátok is magatoknál a gazdasági előnyt, úgy hogy ne rögtön buktok egy kört, így van esély valami tartalékot építeni.

A dupla eco

Előfordulhat, hogy mint a fent említett példában is, nullára vásárlás után elveszítetek egy kört, ráadásul a kör elején csak 1400 dollárt kaptok. Ha mindenkinek csak ennyi pénze van akkor dupla eco következik. A dupla ecot az én olvasatomban, és ez csak egy javaslat, fel lehet fogni úgy is mint az első kör elvesztését. Mindenképp két körig nem tudtok full buyt csinálni, így lehet érdemes az egyikben páncélt és  pisztolyokat venni és megpróbálni valami meglepő taktikával fordítani.

Mentés/exit fregek

Vannak helyzetek amikor el kell fogadni, hogy elbuktuk a kört még akkor is ha nincs teljesen vége. Tegyük fel egyedül maradsz és három terrorista lerakta a bombát. Ilyenkor egyáltalán nem szégyen arra koncentrálni, hogy a megmaradt fegyvert kimentsük, netán az ellenfél játékosait lelőjük ahogy elhagyják a lerakót (ezek az exit fregek) ezzel is rontani a gazdasági helyzetüket. Néha még az is szóba jöhet, ha a túlélés kétséges, hogy a pályáról kidobáljunk fegyvereket, hogy az ellenfél ne férjen hozzá például a drága a AWPnkhez. Arre természetesen számítsatok, hogy a fölényben lévő ellenfél fel akar kutatni és lelőni titeket, hiszen nekik is érdekük, a ti gazadsági helyeztetek rontása.
Terror oldalon a mentés nem igazán opció, hiszen a kört, az idő lejárása miatt elveszítő, de mégis életben maradt terrorista nem kap semmilyen juttatást a következő körre. Talán csak az AWP mentése az ami megengedhető így.



CT oldali megtakarítás

CT oldalon ha az adott körben tudjuk, hogy a terroristáknak sok pénze van nekünk meg kellene még egy füst vagy flash, megtehetjük, hogy csak kispáncélt veszünk, sisakot nem. Mivel az AK vagy az AWP úgyis megöl ha fejbe lőnek vele, így a sisaknak CT oldalon csak akkor van igazán szerepe, ha pisztollyal vagy Galillal, netán valami SMGvel jönnek a terroristák.

Pár jótanács

A két alapszabályt mindenképp tartsd be: A te pénzed a csapat pénze és vásároljatok egységesen.
Ha spóroltok ne vásárold magad 2000 dollár alá, így biztos lesz pénzed a következő körben rendes felszerelésre.
Ne vásárolj azonnal, várd meg mit csinálnak a társaid, ha nem vesznek te se vegyél.
Mielőtt AWPt veszel nézz körbe, hogy van e másnak is, nem kell-e dobnod inkább fegyvert egy társadnak. Nincs rosszabb mint egy nyerésben lévő T csapat akik az első bukott körük után 4 AWP-vel próbálnak kört nyerni.

Hasznos cikkek:
http://team-dignitas.net/articles/blogs/CSGO/5739/A-guide-to-understanding-the-CSGO-economy-and-moneymaking
http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=409739700
http://www.reddit.com/r/GlobalOffensive/comments/321dsq/3_simple_steps_to_better_economy/



2017.06.06 - 15:39
avatar  
quote
2015.06.17 - 14:53
avatar  
PixAlan írt:

Ha kifutunk az időből Tként, akkor az egész team nem kap pénzt vagy csak az a játékos, aki életben maradt? Mert egy AK+fullkevo már több, mint az 5ös lose streak utáni 3400


csak aki életben maradt

quote
2015.06.17 - 13:54
avatar  
Ha kifutunk az időből Tként, akkor az egész team nem kap pénzt vagy csak az a játékos, aki életben maradt? Mert egy AK+fullkevo már több, mint az 5ös lose streak utáni 3400

quote
2015.06.17 - 07:06
avatar  
Még egy hiperhasznos KODIAK cikk, köszönjük! :)

quote